أخر الاخبار

عندما اجتمعت زوجة رأفت الهجان الحقيقية بزوجته التلفزيونية..

 

عندما اجتمعت زوجة رأفت الهجان الحقيقية بزوجته التلفزيونية.. 


في صيف 1985 وبالصدفة .. اتقابل الكاتب محمد بديع سربيه رئيس تحرير مجلة الموعد مع الممثل المعتزل إيهاب نافع .. واللى كان وقتها مستشار لمصانع سلاح عالمية ورجل أعمال بيتنقل من بلد لبلد.. 


فى اليوم ده وهما بيتمشوا فى الشانزليزيه إيهاب قال لسربيه إنه اتجوز من 3 سنين من السيدة الألمانية فالتراود .. وإنه عايش معاها فى بلدتها فرانكفورت .. 


وبدأ إيهاب يحكي عن ظروف الجواز وقاله إنه كان فى فندق شيراتون هليوبوليس فى يوم من أيام شهر مارس 1982 .. وقابل الست فالتراود واللى قالت له إنها بتدور عليه لأن جوزها صديق له .. ومات من 3 شهور ووصاها تتصل بيه لما تنزل مصر لأنه صديقه.. 


وهنا سأله بديع "جوزها مين.. وهل صديقك فعلا؟ " .. فرد إيهاب وقاله "زوجها شاب مصري الأصل اسمه جاك بيتون وكان مقيم فى المانيا".. فسربيه سأله باستغراب "جاك بيتون .. ومصري؟" .. فإيهاب قاله "أيوه مصري 100% وأعرفه من سنة 1952.. وكان عند وفاته ثريا كبيرا وورثت عنه زوجته أسهم شركة بترول"..


بيقول سربيه إنه افتكر إن كلام إيهاب مجرد قصص وحكايات لحد ما سأله "طيب ليك صورة مع زوجتك الألمانية؟" فإيهاب نافع قاله "طبعا .. سوف أرسلها لك مساء إلى الفندق ولكن حذار أن تفرط بها".. فسربيه قاله "ليه؟" .. فرد إيهاب وقال "لأنك قد تحتاج إليها يوم يذاع سر خطير عنها"..


مرت أيام وشهور.. وبعد 3 سنين من الموقف ده اتعرض الجزء الأول من مسلسل "رأفت الهجان".. وسر الزوجة الألمانية كشفه العمل من الحلقات الأولى.. وبعد الحلقة التالتة بادر إيهاب وأعلن ان زوجته هى الزوجة الحقيقية لرفعت الجمال أو جاك بيتون أو رأفت الهجان.. زي ما بيتقال عليه فى المسلسل..

 

وقتها بدأت الصحف تتسابق علشان تصور الزوجة الألمانية .. ومحدش قدر يوصلها.. لحد ما اتصل إيهاب ببديع سربيه وسأله "ها .. إيه رأيك ؟" فرد بديع وقال "من دلوقتي هصدق أى حاجة تقولها".. وطلب منه يحدد له معاد مع زوجته الألمانية.. وتانى يوم كان سربيه ومحمود عبدالعزيز ويسرا قاعدين مع فالتراود..


فى اول اللقاء بادرها محمود عبدالعزيز بسؤال .. "شوفتى المسلسل؟".. فردت وقالت "شاهدته وترجمه لى زوجي إيهاب نافع".. فسألها تاني "وهل عندك اعتراض على الأحداث؟" فالست قالت "طبعا.. كان لا بد أن يضاف إلى الأحداث ما يجعلها قابلة لأن تكون روائية.. وأنا زرت الكاتب صالح مرسي وقلت له الكثير مما عرفته عن زوجي .. وأعتقد أن براعة الممثلين لعبت دورا هاما فى نجاح المسلسل وإبراز الجانب الواقعي فيه"..


وهنا ابتسم محمود عبدالعزيز وقال "أنا فى البداية لم أكن موافقا على تمثيل المسلسل.. ولكن بعد أن قرأت قصته أحسست بشخصية البطل ودخلت إلى قلبي"..فردت الست وقالت "لكن فى المسلسل أكتر من غلطة هامة.. مثلا كيف يوضع صليب على نعش زوجي فى يوم جنازته ومعروف إنه يهو*دي.. أو أنه كان يدعي اليهود*ية ؟".. فرد محمود وقال "ده صحيح.. هناك أخطاء .. وأنا شخصيا كنت مرهقا طوال الأربعة أشهر التى كنت أمثل فيها شخصية رأفت الهجان.. ووصل حجم المعاناة إلى أنى أصبت بنزيف من أنفي"..


وهنا دخلت يسرا على الخط وسألت "هل رأيت أنى مثلت شخصيتك على الشاشة ببعض أحاسيسك؟"..

فردت الست وقالت : "كنت فى منتهى الشياكة والـداء الجيد وأنت تمثلين شخصيتي ... وفعلا شعرت وأنا أتفرج على تمثيلك بإنك قريبة منى جدا".. وهنا يسرا ضحكت وقالت "طيب ومحمود .. ؟".. فجاوبت وقالت : "مستر محمود يختلف عنه فى الشكل ولكنه كان فعلا معبرا عن شخصية جاك بيتون .. أقصد رأفت الهجان.. وعلى كل حال فقد تأثرت كثيرا كما تأثر ألوف المشاهدين بالإحساس العميق الذى مثلت به مشهد وداعك لمصر" .. وهنا رد محمود عبدالعزيز وقال "شهادتك دي بمليون جنيه"..

#الحكواتي_الهامي_سمير 

#الهامي_سمير

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-