📁 آخر الأخبار

الجزء السادس .. رواية عشق السلطان Part 6

عشق السلطان
Part 6
نهال :كان نفسي اوي ريم تكون موجوده معايه
اسر :ربنا يرحمها يلا بقي المأذون مستني

المأذون :بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير صفق الجميع احتضن سلطان اسر :مبروك
اسر :الله يبارك فيك. لمح اسر شخص يصوب بالبندقية عند سلطان
اسر :سلطاااااااااااااااااااااااااان رد عليا سلطان سلطان
وقع اسر علي الارض وهو يتنفس بسرعة وضع اسر يده علي وجهه :اي الحلم الغريب ده ارتدي اسر ملابسه وخرج ليستنشق بعض الهواء جلس اسر علي عشب الحديقة وهو يفكر بهذا الحلم الغريب وبداخله صراع
سلطان يموت لا مستحيل لو مات كل حاجه هتنتهي لابس ده اكيد مجرد حلم خيالي بس
جاسر :اسر اسر
اسر :اي في اي
جاسر :اي الي مصحيك في الوقت ده
اسر :مفيش صحيت ومعرفته انام تاني ثم أشار بإصبعه علي الواقفة :مين دي
جاسر :دي توأم ريم كانو فكرينها ميته ثم أشار اليها واكمل :وتبقي مراتي
اسر :م مرآتك و ليلي
جاسر :ليلي دي واحده متستحقش تكون علي اسمي
اسر :طيب مش تعرفنا اسمها اي ولا تناديها مدام جاسر
جاسر :رحيق عن إذنك هنرتاح شويه وبكره نتكلم
اسر:ماشي
امسك جاسر يد رحيق وذهبو لجناح جاسر جلس جاسر علي السرير :بصي بقي انت دلوقتي علي اسمي مش عايز مشاكل مع ليلي تمام انا هخلص منها الأول وبعدين نعيش طبيعين ونرجع زي الاول
رحيق:جاسر هي ريم فين
جاسر :ريم ماتت ومش عايز اسمع منك كلمه تانيه
رحيق :..........
أشرقت الشمس تعلن عن يوم جديد
استيقظت بطله قصتنا
ريم:سلطان سلطان اصحي
سلطان :صباح العسل
ريم:قوم بلاش دلع هتتأخر الساعة بقت اتناشر
صعق سلطان القي الغطاء ولم يشعر بنفسه الا وهو ملقي علي الارض وقف سلطان ثم وقع مره اخري بسبب حذائه وضع سلطان يده بين خصلات شعره :يادي اليوم الي مش معدي انا اتأخرت
ضحكت ريم بصوت عال
رفع سلطان حاجبه :في اي
ريم وهي تحاول انا لا تضحك
امسك سلطان هاتفه :نهارك مش معدي مصحياني سبعه وتقولي اتناشر امشي من قدامي عشان مش عايز ارتكب جريمه
ضحكت ريم وخرجت من الغرفه مسرعه
وقف سلطان :اخ يا بنت المجنونه كسرتيلي ضهري

ريم :صباح الخير
فتحيه :صباح النور
ريم : هاتي الفطار في الجنينة
فتحيه :حاضر
خرجت ريم في الحديقة ثم جلست علي العشب وهي تغني
I love it when you call me
قاطع غناء ريم سلطان :اوبا ليكي كمان في الاجنبي
ريم وقد تذكرت ما حدث ثم انفجرت بالضحك
سلطان بغيظ: اضحكي اضحكي
ريم وقد مسحت دموعها من كثره الضحك :خلاص يا جاسم بس كان شكلك يضحك اوي ثم وضعت يدها علي فمها ونظرت الي الارض بحزن :انا اسفه
مسح سلطان دموعها :متزعليش وبعدين انت هتعيطي عشان اسم مكنتش عارف انك حساسه كده ثم اكمل بحزن :بس انا حابب تناديني سلطان ابتسمت ريم واحتضنته :خلاص هناديك زي ما انت عايز
سلطان بمرح :يبقي قوليلي حبيبي
ريم :نعم
سلطان :هتعملي فيها مش بتسمعي قوليلي حبيبي
ريم بدلع :يلا نفطر
سلطان :ما انا شكلي فعلا هفطر ثم غمز لها
ريم :انت قليل الأدب
سلطان:هو انا بقيت قليل الأدب اول ما عرفتك
ريم :كده طيب ماشي امسك سلطان يدها :رايحه فين يا مجنونه
ريم :وانت مالك
سلطان ببرطمة :مش عارف الستات بيتقمصو بسرعه كده ليه
ريم :نعم يا حبيبي
سلطان :قولتي اي كده
رفعت ريم حاجبها :نعم
سلطان :لا الي بعدها
ريم وقد تداركت الأمر :ابعد كده خليني اكل
جلست ريم تتناول الطعام وجلس سلطان
سلطان :سلام يا حبيبتي هروح بقي الشركه
ريم :سلطان انا عايزه اشتغل
سلطان :لا مفيش شغل
ريم :انا قعدت أتعلم عشان اشتغل عشان خطري يا سلطان
سلطان :تمام هتشتغلي سكرتيرتي
ريم بفرح :هيييييه بس مش عايزه حد يعرف اني مرآتك
سلطان :ليه بقي
ريم :مش عايزه معامله خاصه من حد
سلطان:تمام بس لو حصل حاج قوليلي
احتضنت ريم سلطان :هروح بقي البس ثم ركضت لتبدل ملابسها
وضع سلطان يده بين خصلات شعره :وربنا مجنونه بس بعشقك
في مكان اخر ....
ريحانه :طبعا يا جدو كلامك اتنفذ بالحرف ابتسم الجد واحتضن ريحانه:المهم دلوقتي جهزي نفسك عشان تروحي للدكتور ده تبعي وأنا فهمته كل حاجه
ريحانه :شكرا يا جدو ثم خرجت وهي تبتسم ثم
نهال :مش تحاسبي ثم وقفت وقالت بدموع ر ريحانه ريحانه انت عايشه ثم احتضنتها ببكاء
ريحانه :ريم
ابتعدت نهال ثم قالت ببكاء:ريم ماتت
نهال :لا عايشه ريم عايشه انا عارفه ثم وضعت يدها علي قلبها :كل نفس انا بتنفسه هي بتتنفسه ثم ابتسمت وقالت وسط دموعها :ريم عايشه يا نهال ريم عايشه
كان جاسر يقف ويري ما يحدث وضع اسر يده علي كتفه :ده الي بيحصل معاك انت وجاسم
وضع كاسر يده في جيبه :جاسم مات ثم ترك اسر وذهب
ريحانه :جاسر
توقف جاسر
ريحانه :عايزاك ثواني
جاسر :تعالي ورايه
امائت ريحانه ثم ذهبت مع جاسر
وحكت له كل ما حدث
جاسر :طيب انا هبلغ سلطان وانت امشي معاه في اللعبه
وضعت ريحانه يدها علي قلبها :بس انا خايفه من الدكتور وضع جاسر يده علي وجنتيها :متخافيش لإنك مش هتروحي
وضعت ريحانه يدها علي يد جاسر :مين الي هيروح
ابتسم جاسر :ليلي
شهقت ريحانه :ج جاسر لا طبعا انت بتقول اي مش عشان بتكرهها تعمل فيها كده
جاسر بجمود :انت مش فاهمه حاجه يا ريت تسكتي ثم ان ليلي دي بتقول ان الي في بطنها ده ابني وأنا ملمستهاش وعارف لعبتها كويس وعارف هي بتشتغل مع مين عشان كده هلعب بيها شويه
ريحانه بغضب : جاسر لو هتنفذ الي في دماغك يبقي تطلقني انت كده بتلعب بيها انت كان ممكن تعرفها غلطها. وتنهي معاها كل حاجه وخلاص انا كده معرفش إذا كنت بتحبني فعلا ولا بتلعب بيا امسك جاسر يد ريحانه بقوه وقال بغضب :انت عارفه انا بحبك لا انا بعشقك وده من واحنا صغيرين انا لما اتجوزت ريم كنت فاكرها انت بس طلقتها لما عرفت مكانك وجبتك واتجوزتك
ريحانه :يعني انت السبب في موت ريم مش كده لم يرد جاسر علي ريحانه
ريحانه بغضب:انا خلاص عرفت ردك وعرفت انك مش إنسان انت لا يمكن تكون إنسان بالي بتعمله ده ابداااا انا بكرهك بكرهك ثم ركضت
وضع جاسر يده في جيبه وسار بكل برود
في مكان اخر
ريم :سلطان انا خايفه اوي
ضحك سلطان :خايفه من اي
ريم :كلهم عمالين يبصولي
سلطان:متقلقيش ثم حمحم سلطان وقال بجمود سهيلة انت هتشتغلي في الحسابات
سهيلة بدلع : ليه بس هو انا عملتلك حاجه يا سلطان بيئه
سلطان بغضب:انا قولت الي عندي ولو مش عاجب حضرتك ممكن تشتغلي في مكان تاني
أزعجت سهيلة من كلام سلطان وذهبت وهي تتوعد لريم
سلطان :يلا روحي انت يا ريم مع منال هتعلمك هتعملي اي امائت ريم لسلطان وذهبت
منال:بس انا كنت فاكره ان مرات سلطان بيه هتكون مغرور بس طلعتي طريقه خالص هههه
ريم :هوانا تعرفيني منين
ضحكت منال :مفيش حد ميعرفكيش الفرح بتاعكم كان طالع في الجرايد تعجبت ريم مما قالته منال لأمنها تجاهلته
بعد يوم شاق وطويل دخل سلطان علي ريم
سلطان :يلا عشان نروح
ريم:يلا انا هموت من التعب
_________________________
سهيلة :هوريكي مين هي سهيله أما خليته يطردك شر طرد من الشركه مكونش انا ......